Onlangs schreef ik over de ingebouwde antimalware filtering van Exchange 2013. Mijn conclusie is dat het ontbreken van essentiƫle functionaliteit er voor zorgt dat de meeste organisaties ervoor zullen kiezen om een 3rd party oplossing voor virusscanning in te gaan zetten. Maar als de ingebouwde functionaliteit standaard ingeschakeld staat, hoe zetten we die dan uit?
Optie 1: In de Setup.exe wizard
Wanneer je Exchange 2013 op een server installeert met de grafische wizard dan kun je in onderstaand scherm voor Yes kiezen om malware scanning niet in te schakelen op deze server:
Optie 2: Als commandline optie bij Setup.exe
Als je, zoals ik, de installatie start vanaf de commandline dan gebruik je de optie /DisableAMFiltering om het zelfde doel te bereiken:
Optie 3: Na installatie
Mocht je pas na de installatie besluiten om de ingebouwde malware filtering uit te willen schakelen, dan kan dat door een script uit te voeren die je kunt vinden in de \Scripts folder van je Exchange 2013 installatie.
cd $exscripts .\Disable-Antimalwarescanning.ps1
In de praktijk zal ik zelf standaard de tweede methode kiezen. Voor specialisten is de commandline installatie sowieso de meest praktische optie, je kunt een groot aantal voorkeuren meegeven en deze eenvoudig hergebruiken voor volgende installaties. Maar zoals gezegd, ook na de installatie kun je deze functionaliteit makkelijk uitschakelen.
No comments:
Post a Comment