Sunday, December 16, 2007

Computer lid maken van een SBS domein

Hier en daar lees je wel eens dat je nieuwe computers op 'de juiste manier' moet toevoegen aan het SBS domein. Maar wat is nou die juiste manier? De juiste manier is de volgende:

  • Maak computeraccounts (computernamen) aan in Server Management
  • (Haal de werkplek uit het bestaande domein)
  • Ga op de werkplek naar http://sbsserver en kies Network Configuration Wizard

Wat stap 1 betreft, in Server Management kies je Client Computers, Set Up Client Computers. Als het gaat om een wat groter bedrijfsnetwerk dan kies je hier opeenvolgende namen als WS01, WS02, enzovoort. Mijn tip is om nu labels met diezelfde namen te maken, die kun je vervolgens op de computerbehuizing plakken.

Wanneer de werkplek al lid is van een bestaand domein moet je hem eerst in een tijdelijke werkgroep zetten. Als de werkplekken nu in een peer to peer netwerk zitten dan is dit uiteraard niet nodig.

Stap 3 wordt ook wel eens ConnectComputer genoemd, dit is omdat de volledige url van deze wizard http://sbsserver/ConnectComputer is. Voordat je hier aan begint moet de werkplek als DNS-server het IP-adres van de SBS server hebben. Het makkelijkst is het natuurlijk om te werken met DHCP en dit aan de SBS server over te laten. Roep de wizard in ieder geval niet aan op IP-adres want dan gaat het niet werken.

Tijdens deze wizard krijg je de mogelijkheid om een lokale computeracount te migreren naar een domeingebruiker, dit is alleen nuttig als je uit een peer to peer situatie komt.

De ConnectComputer wizard is handig, maar gaat niet altijd goed. Wanneer je tegen problemen aanloopt kun je in het logbestand kijken wat er fout gaat, deze heet SBSNetSetup.log.

Meer info:
You may receive an "Access denied" error message when you try to join a client computer to a Microsoft Windows Small Business Server 2003 domain by using the ConnectComputer Wizard
You receive an error message when you try to join your computer to a Windows Small Business Server 2003 domain
Windows Small Business Server 2003: Windows Vista and Outlook 2007 compatibility update
So exactly "what" does connect computer do anyway?

3 comments:

Jos de Groot said...

Hallo Jetze,

Goed artikel. Ik deed het toevoegen van een computer altijd gewoon via Management console!


Even voor de duidelijkheid..

Je moet dus eerst een computer via http://servernaam/connectcomputer in het domein hangen en daarna pas de user aanmelden in het domein?

Begrijp ik dat zo goed?

Jetze Mellema said...

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "user aanmelden in het domein". Je maakt computers aan, gebruikers en voegt dan de computer toe aan het domein. De gebruikers kun je ook later aanmaken maar dan kun je in de ConnectComputer-wizard geen gebruiker aan de computer toewijzen.

D said...

Hallo Jetze,

Dank voor de tips op je website.
Zelf heb ik sbs2003 als domein ingericht (parent domain)
Klopt het dat je geen 2e domein child kan maken op een andere computer?
Dus ik wil sbs2003 op n andere bak installern en lid maken van het domein (dus als child domein installeren)
Als dat niet kan, dan kan ik geen replicaties uitvoeren tussen beide dc's


M v Gr