Office 365 is Microsofts cloudplatform voor e-mail, samenwerking en communicatie. Het is een sterk vernieuwde versie van de dienst die nu al op de markt is onder de naam Business Productivity Online Suite (BPOS). Als echt cloudproduct neem je Office 365 af als dienst, betaal je alleen voor wat je nodig hebt en zorgt Microsoft voor servers, upgrades, onderhoud en licenties. De 3 hoofdcomponenten van Office 365 zijn:
- Exchange Online
- SharePoint Online
- Lync Online
Verder is het mogelijk om naast deze diensten ook Office Web Apps af te nemen of het recht te krijgen om Office (2010) Professional Plus te gebruiken.
In tegenstelling wat de naam doet vermoeden gaat het bij deze suite met name om de back-end, je maakt dus in eerste instantie gebruik van de serveromgeving van Microsoft. Nu zijn Exchange Online en SharePoint online goed te gebruiken met je browser alleen, maar voor de meeste functionaliteit blijf je dus gewoon een Office suite op je computer gebruiken. Nieuw is dat je deze Office suite nu als onderdeel van je Office 365 abonnement af kunt nemen.
Wel zijn er Office Web Apps, maar die zijn maar beperkt bruikbaar en zijn vooral geschikt voor het bekijken en licht bewerken van bestanden die in SharePoint online staan. Voor de meeste mensen zal Office Web Apps dus geen vervanger van de bekende Office suite zijn.
De producten in de datacenters, voor Nederland staan die in Dublin en Amsterdam, zijn in principe gelijk aan de serverproducten die u ook in uw eigen netwerk kunt opnemen. Toch moest er wel het één en ander gebeuren om de cloud-omgeving klaar te maken voor grootschalig gebruik, al heeft Microsoft al enkele jaren ervaring met miljoenen gebruikers in een cloudomgeving. Deze periode van testen en finetunen is nu afgerond van Microsoft heeft aangekondigd dat Office 365 op 28 juni beschikbaar is voor iedereen. Zo is onder andere te zien in dit filmpje van Microsoft Nederland:
Zelf ben ik de afgelopen weken bezig geweest met het uitwerken van de technische details om een grote onderneming naar Office 365 te helpen. Waar dit voor zzp-ers en mkb vaak in enkele eenvoudige stappen kan, komt er bij grotere ondernemingen onder andere directory synchronisatie en single sign-on bij kijken. Ik kan u zeggen dat er mooie dingen mogelijk zijn waarbij uw gebruikers niet eens merken dat zij naar de cloud zijn verhuisd. Wordt vervolgd…
No comments:
Post a Comment